Ladja Rex

Znam svetuje

Ime Rex se je kraja oprijelo po drugi svetovni vojni, ko je tam ลกe nekaj let leลพala na pol potopljena italijanska prekooceanka Rex, ponos italijanskega potniลกkega ladjevja in edina nosilka prestiลพnega โ€œmodrega trakuโ€, ki si ga je prisluลพila leta 1933 z rekordno hitrostno voลพnjo od Gibraltarja do New Yorka. Rex je predstavljal kombinacijo ladje z visoko tehnologijo in luksuznega hotela s ลกestimi zvezdicami. Zaradi svetovnih politiฤnih dogajanj je bila njegova ลพivljenjska doba kratka, konec pa ลพe kar neugleden โ€“ izropan, zbombardiran in poลพgan je postal najveฤji rudnik ลพeleza v Sloveniji.
Ladja Rex ลกe vedno vzbuja zanimanje โ€“ tako v naลกih krajih, kjer se je konฤala njegova ลพivljenjska pot, ลกe bolj pa v Italiji. Maurizio Eliseo, ladijski inลพenir iz Novare, ji je posvetil kar razkoลกno knjigo v italijanลกฤini in angleลกฤini, ki je izลกla leta 1992, izdelal pa je tudi plavajoฤi model Rexa v razmerju 1:100. Po tej knjigi โ€œRex โ€“ storia di un transatlanticoโ€ tudi povzemamo podatke o ladji.

Ideja o izgradnji prestiลพne prekooceanke se je porodila leta 1929, leta 1930 je bila podpisana pogodba ladjedelnico Ansaldo S.A. v Genovi, 1. avgusta 1931 pa je ลพe vsa Genova slavnostno pospremila velikanko na njeni poti s kopnega v morje. Prisoten je bil, seveda, tudi kraljevski par in kraljica Maria Elena je ladjo krstila s ลกampanjcem. Nekaj podatkov o nastajanju in dokonฤnem izgledu ladijskega ogrodja: njeno hidrodinamiฤno konstrukcijo so ลกtudirali inลกtituti v Hamburgu, Berlinu in na Dunaju, ker takrat v Rimu takega inลกtituta ลกe ni bilo. Aprila 1930 so postavili ladijsko ogrodje Rexa in v 374 dneh do splovitve, je 2000 delavcev in 5 dvigal vsak dan po 12 ur delalo na njem. Kot zanimiva podrobnost โ€“ ลพelezna โ€œlupinaโ€ je bila zakoviฤena s 3.063.737 zakovicami. Obdobje izgradnje opreme je zopet trajalo nekaj veฤ kot leto dni. Marsikateri tehniฤni sistem je bil programiran prav za Rex.

Rexova osebna izkaznica:

dolลพina: 268 m;
ลกirina: najveฤja 31 m;
najviลกji jambor: 78,5 m;
nosilnost: okrog 51.000 ton, od tega je bilo 30.623 ton na razpolago za hotelske usluge;
moฤ motorja: skoraj 144.000 KM;
hitrost: okrog 28 vozlov;
teลพa sidra: 10 ton;
ลกtevilo osebja: okrog 900 sprejela je do 2000 potnikov, ki jim je bilo na voljo 40.000 kvadratnih metrov hotelske povrลกine.

Notranja arhitektura je posnemala stil 19. stoletja, pa tudi starejลกe; oprema je bila zelo luksuzna, stopnja luksuznosti pa je rasla po razredih. Hotelske usluge so se najprej delile v ลกtiri razrede (tretji, turistiฤni, posebni ali drugi in prvi razred), kasneje pa sta se turistiฤni in posebni razred zdruลพila. Na ladji so se gostje kratkoฤasili na kopaliลกฤih in v bazenih, na igriลกฤih, v telovadnici, otroci v otroลกkih igralnicah, v gledaliลกฤu, knjiลพnici z 2000 knjiลพnimi enotami, novost je bil zvoฤni kino. Veliko je bilo sprehajaliลกฤ, salonov oziroma dvoran razliฤnih velikosti (najveฤji je bil prazniฤni salon v prvem razredu โ€“ 500 m2 povrลกine in 7 m visok), novost pa sta bila ลกe fizioterapevtski kabinet in solarij. Dobro je bilo poskrbljeno za zdravstveno poฤutje gostov โ€“ poleg ambulant in lekarn po turistiฤnih razredih je bila na ladji tudi mini bolniลกnica s ลกtirimi oddelki in kompletno zdravniลกko oskrbo, seveda, v prvem razredu. Pa tudi drugaฤe je bilo poskrbljeno za udobje gostov โ€“ od eno in dvoposteljnih sob do pravih stanovanj v prvem razredu s kopalnico ali tuลกem, s toplo in mrzlo sladko in slano vodo, z zraฤnim hlajenjem, nadstropja pa so bila povezana ลกe z dvigali. K temu dodajmo ลกe trgovine in kompletno ponudbo javnih lokalov, serijo uradov โ€“ turistiฤni, informativni, poลกta, banka, pa ลกe kaj, in dobili bomo nekako zakljuฤeno podobo o tej razkoลกni ladji.

Ladja je imela tudi kapelo in ob blagoslovitvi kapele ob otvoritvi Rexa je ta dobila naziv ลพupnije. Za ladjo tako velikih razseลพnosti so Rex zgradili in opremili v rekordnem ฤasu โ€“ dveh letih in petih mesecih. Uradna otvoritev je bila 25. septembra 1932, dva dni pozneje pa je ลพe odplula na svojo prvo voลพnjo ฤez Atlantik. Zaradi veฤje hitrosti se je pot v Ameriko z Rexom skrajลกala iz desetih na ลกest dni in pol. Prva voลพnja se je nesreฤno zaฤela, saj je imel Rex pri Gibraltarju okvaro, konฤala pa se je z veliฤastnim sprejemom v New Yorku 7. oktobra, nato pa je na desettisoฤe Newyorฤanov vsak dan stalo v vrsti, da so si za plaฤilo lahko ogledali ladjo. Najslavnejลกi dogodek v zgodovini ladje Rex se je zaฤel 11. avgusta 1933, ko je kapitan Francesco Tarabotto poskuลกal doseฤi rekord v hitrosti ฤez Atlantik. O njegovi nameri so vedeli le najpotrebnejลกi sodelavci, potnikom pa se ลกe sanjalo ni, da bodo priฤa novemu rekordu. Po 4 dneh, 13 urah in 58 minutah je Rex zapeljal v newyorลกko pristaniลกฤe, kjer ga je priฤakala velikanska mnoลพica. Povpreฤna hitrost, s katero je Rex drvel proti ZDA, tudi skozi meglo in slabo vreme, je bila 28,92 vozlov, najveฤja pa 29,61 vozlov. S to voลพnjo si je Rex kot edina italijanska ladja v zgodovini โ€œmodrega trakuโ€ pridobil to prestiลพno priznanje in ga ohranil skoraj dve leti. 9. maja 1940 je Rex zadnjiฤ odplul proti New Yorku. Druลพba โ€œItaliaโ€ je dobila ukaz, da mora oddaljiti ladjo iz Genove, kjer bi bili lahek plen francoskih bomb. Tako je Rex najprej za krajลกi ฤas sluลพil v Pulju kot ladja-hotel za delavce, ki so gradili oklepnico Duilio, ลพe sredi avgusta pa se je zasidral v Trstu ob pomolu VI. Do padca faลกizma je bil ลกe vedno zanj odgovoren njegov zadnji kapitan Olivari, vendar je bila ladja praktiฤno zapuลกฤena in tako izpostavljena ropanju. S prihodom Nemcev septembra 1943 se je ropanje nadaljevalo โ€“ tokrat je nemลกki okupator poลกiljal dele Rexove opreme domov kot suvenir iz Italije ali pa je opremljal z njo hiลกe, v katerih je ลพivel. Mogoฤe je na tak naฤin priลกel tudi klavir v Seลพano, kjer se ลกe danes nahaja v Kulturnem domu. Marca 1944 je ladja preลกla pod nemลกko zastavo. Zavezniลกko bombardiranje Trsta in okolice junija in julija 1944 Rexa ni poลกkodovalo, vendar so se Nemci odloฤili, da mu poiลกฤejo varnejลกe skrivaliลกฤe. Tako je 5. septembra Rex odลกel na svojo zadnjo voลพnjo. Vlaฤilci so ga odpeljali proti predelu med Koprom in Izolo, kjer se je zasidral 350 metrov od obale. Partizanski obveลกฤevalci so novico sporoฤili zaveznikom in 8. septembra 1944 je odletelo ลกest angleลกkih lovskih bombnikov Beaufighters iz baze v Falconaru z namenom, da uniฤijo Rex. Ob 11. dopoldne so ga zaฤeli v nizkih letih obstreljevati, uro in pol kasneje pa je ลกtevilฤno moฤnejลกa skupina letal ponovno napadla Rex, ki je zaฤel goreti in se je kmalu zvrnil na levi bok. Med peto in ลกesto uro popoldne so letala ลพe tretjiฤ napadla Rex, vendar so povzroฤili le zmedo med ribiลกkimi barkami, ki so se zbrale okrog goreฤega relikta. ล e kakลกen dan so goreli ostanki te ogromne ladje, ki je kot zadnja nastradala v skupini velike italijanske potniลกke flote izpred vojne. Julija 1948 se je zaฤela zadnja operacija razskosanje Rexa, dvig delov na obalo in odvoz v jeseniลกko ลพelezarno. Akcija je trajala 10 let in je bila zaupana splitski druลพbi Brodospas, ki ji je od leta 1953 pomagal tudi โ€œVeli Joลพeโ€, novopridobljeno plavajoฤe dvigalo.

Veฤ o Rexu dobite na naslovu : http://www.rex-mk.si

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Vedno sveลพe

Sorodna vsebina

Ne prezrite