Ime Rex se je kraja oprijelo po drugi svetovni vojni, ko je tam ลกe nekaj let leลพala na pol potopljena italijanska prekooceanka Rex, ponos italijanskega potniลกkega ladjevja in edina nosilka prestiลพnega โmodrega trakuโ, ki si ga je prisluลพila leta 1933 z rekordno hitrostno voลพnjo od Gibraltarja do New Yorka. Rex je predstavljal kombinacijo ladje z visoko tehnologijo in luksuznega hotela s ลกestimi zvezdicami. Zaradi svetovnih politiฤnih dogajanj je bila njegova ลพivljenjska doba kratka, konec pa ลพe kar neugleden โ izropan, zbombardiran in poลพgan je postal najveฤji rudnik ลพeleza v Sloveniji.
Ladja Rex ลกe vedno vzbuja zanimanje โ tako v naลกih krajih, kjer se je konฤala njegova ลพivljenjska pot, ลกe bolj pa v Italiji. Maurizio Eliseo, ladijski inลพenir iz Novare, ji je posvetil kar razkoลกno knjigo v italijanลกฤini in angleลกฤini, ki je izลกla leta 1992, izdelal pa je tudi plavajoฤi model Rexa v razmerju 1:100. Po tej knjigi โRex โ storia di un transatlanticoโ tudi povzemamo podatke o ladji.
Ideja o izgradnji prestiลพne prekooceanke se je porodila leta 1929, leta 1930 je bila podpisana pogodba ladjedelnico Ansaldo S.A. v Genovi, 1. avgusta 1931 pa je ลพe vsa Genova slavnostno pospremila velikanko na njeni poti s kopnega v morje. Prisoten je bil, seveda, tudi kraljevski par in kraljica Maria Elena je ladjo krstila s ลกampanjcem. Nekaj podatkov o nastajanju in dokonฤnem izgledu ladijskega ogrodja: njeno hidrodinamiฤno konstrukcijo so ลกtudirali inลกtituti v Hamburgu, Berlinu in na Dunaju, ker takrat v Rimu takega inลกtituta ลกe ni bilo. Aprila 1930 so postavili ladijsko ogrodje Rexa in v 374 dneh do splovitve, je 2000 delavcev in 5 dvigal vsak dan po 12 ur delalo na njem. Kot zanimiva podrobnost โ ลพelezna โlupinaโ je bila zakoviฤena s 3.063.737 zakovicami. Obdobje izgradnje opreme je zopet trajalo nekaj veฤ kot leto dni. Marsikateri tehniฤni sistem je bil programiran prav za Rex.
Rexova osebna izkaznica:
dolลพina: 268 m;
ลกirina: najveฤja 31 m;
najviลกji jambor: 78,5 m;
nosilnost: okrog 51.000 ton, od tega je bilo 30.623 ton na razpolago za hotelske usluge;
moฤ motorja: skoraj 144.000 KM;
hitrost: okrog 28 vozlov;
teลพa sidra: 10 ton;
ลกtevilo osebja: okrog 900 sprejela je do 2000 potnikov, ki jim je bilo na voljo 40.000 kvadratnih metrov hotelske povrลกine.
Notranja arhitektura je posnemala stil 19. stoletja, pa tudi starejลกe; oprema je bila zelo luksuzna, stopnja luksuznosti pa je rasla po razredih. Hotelske usluge so se najprej delile v ลกtiri razrede (tretji, turistiฤni, posebni ali drugi in prvi razred), kasneje pa sta se turistiฤni in posebni razred zdruลพila. Na ladji so se gostje kratkoฤasili na kopaliลกฤih in v bazenih, na igriลกฤih, v telovadnici, otroci v otroลกkih igralnicah, v gledaliลกฤu, knjiลพnici z 2000 knjiลพnimi enotami, novost je bil zvoฤni kino. Veliko je bilo sprehajaliลกฤ, salonov oziroma dvoran razliฤnih velikosti (najveฤji je bil prazniฤni salon v prvem razredu โ 500 m2 povrลกine in 7 m visok), novost pa sta bila ลกe fizioterapevtski kabinet in solarij. Dobro je bilo poskrbljeno za zdravstveno poฤutje gostov โ poleg ambulant in lekarn po turistiฤnih razredih je bila na ladji tudi mini bolniลกnica s ลกtirimi oddelki in kompletno zdravniลกko oskrbo, seveda, v prvem razredu. Pa tudi drugaฤe je bilo poskrbljeno za udobje gostov โ od eno in dvoposteljnih sob do pravih stanovanj v prvem razredu s kopalnico ali tuลกem, s toplo in mrzlo sladko in slano vodo, z zraฤnim hlajenjem, nadstropja pa so bila povezana ลกe z dvigali. K temu dodajmo ลกe trgovine in kompletno ponudbo javnih lokalov, serijo uradov โ turistiฤni, informativni, poลกta, banka, pa ลกe kaj, in dobili bomo nekako zakljuฤeno podobo o tej razkoลกni ladji.
Ladja je imela tudi kapelo in ob blagoslovitvi kapele ob otvoritvi Rexa je ta dobila naziv ลพupnije. Za ladjo tako velikih razseลพnosti so Rex zgradili in opremili v rekordnem ฤasu โ dveh letih in petih mesecih. Uradna otvoritev je bila 25. septembra 1932, dva dni pozneje pa je ลพe odplula na svojo prvo voลพnjo ฤez Atlantik. Zaradi veฤje hitrosti se je pot v Ameriko z Rexom skrajลกala iz desetih na ลกest dni in pol. Prva voลพnja se je nesreฤno zaฤela, saj je imel Rex pri Gibraltarju okvaro, konฤala pa se je z veliฤastnim sprejemom v New Yorku 7. oktobra, nato pa je na desettisoฤe Newyorฤanov vsak dan stalo v vrsti, da so si za plaฤilo lahko ogledali ladjo. Najslavnejลกi dogodek v zgodovini ladje Rex se je zaฤel 11. avgusta 1933, ko je kapitan Francesco Tarabotto poskuลกal doseฤi rekord v hitrosti ฤez Atlantik. O njegovi nameri so vedeli le najpotrebnejลกi sodelavci, potnikom pa se ลกe sanjalo ni, da bodo priฤa novemu rekordu. Po 4 dneh, 13 urah in 58 minutah je Rex zapeljal v newyorลกko pristaniลกฤe, kjer ga je priฤakala velikanska mnoลพica. Povpreฤna hitrost, s katero je Rex drvel proti ZDA, tudi skozi meglo in slabo vreme, je bila 28,92 vozlov, najveฤja pa 29,61 vozlov. S to voลพnjo si je Rex kot edina italijanska ladja v zgodovini โmodrega trakuโ pridobil to prestiลพno priznanje in ga ohranil skoraj dve leti. 9. maja 1940 je Rex zadnjiฤ odplul proti New Yorku. Druลพba โItaliaโ je dobila ukaz, da mora oddaljiti ladjo iz Genove, kjer bi bili lahek plen francoskih bomb. Tako je Rex najprej za krajลกi ฤas sluลพil v Pulju kot ladja-hotel za delavce, ki so gradili oklepnico Duilio, ลพe sredi avgusta pa se je zasidral v Trstu ob pomolu VI. Do padca faลกizma je bil ลกe vedno zanj odgovoren njegov zadnji kapitan Olivari, vendar je bila ladja praktiฤno zapuลกฤena in tako izpostavljena ropanju. S prihodom Nemcev septembra 1943 se je ropanje nadaljevalo โ tokrat je nemลกki okupator poลกiljal dele Rexove opreme domov kot suvenir iz Italije ali pa je opremljal z njo hiลกe, v katerih je ลพivel. Mogoฤe je na tak naฤin priลกel tudi klavir v Seลพano, kjer se ลกe danes nahaja v Kulturnem domu. Marca 1944 je ladja preลกla pod nemลกko zastavo. Zavezniลกko bombardiranje Trsta in okolice junija in julija 1944 Rexa ni poลกkodovalo, vendar so se Nemci odloฤili, da mu poiลกฤejo varnejลกe skrivaliลกฤe. Tako je 5. septembra Rex odลกel na svojo zadnjo voลพnjo. Vlaฤilci so ga odpeljali proti predelu med Koprom in Izolo, kjer se je zasidral 350 metrov od obale. Partizanski obveลกฤevalci so novico sporoฤili zaveznikom in 8. septembra 1944 je odletelo ลกest angleลกkih lovskih bombnikov Beaufighters iz baze v Falconaru z namenom, da uniฤijo Rex. Ob 11. dopoldne so ga zaฤeli v nizkih letih obstreljevati, uro in pol kasneje pa je ลกtevilฤno moฤnejลกa skupina letal ponovno napadla Rex, ki je zaฤel goreti in se je kmalu zvrnil na levi bok. Med peto in ลกesto uro popoldne so letala ลพe tretjiฤ napadla Rex, vendar so povzroฤili le zmedo med ribiลกkimi barkami, ki so se zbrale okrog goreฤega relikta. ล e kakลกen dan so goreli ostanki te ogromne ladje, ki je kot zadnja nastradala v skupini velike italijanske potniลกke flote izpred vojne. Julija 1948 se je zaฤela zadnja operacija razskosanje Rexa, dvig delov na obalo in odvoz v jeseniลกko ลพelezarno. Akcija je trajala 10 let in je bila zaupana splitski druลพbi Brodospas, ki ji je od leta 1953 pomagal tudi โVeli Joลพeโ, novopridobljeno plavajoฤe dvigalo.
Veฤ o Rexu dobite na naslovu : http://www.rex-mk.si