Parenzana

Znam svetuje

Vlak je po njej zadnjiฤ peljal vlak 31 avgusta 1935.

Ohranjen je ลกe nasip med ลฝusterno in Izolo, kjer so tekli njeni tiri โ€“ sedaj je to sprehajalna oziroma kolesarska pot; kamnite ploลกฤe pod nasipom, ki so ลกe danes v rabi kot naravna in brezplaฤna plaลพa, pa so bile tja naneลกene kot obramba pred moฤno plimo. Delovala je 33 let, 18 let pod avstrijskimi, 15 let pod italijanskimi ลพeleznicami. Podrobneje je ลพeleznico obdelal v podlistku v Primorskih novicah leta 1990ย Romano Farina,ย Giulio Roselliย pa je o njej napisal kar dve knjigi. Podatke smo povzeli po njunih delih.

Ta 123 km dolga ลพeleznica je povezovala kraje od Poreฤa, po katerem je dobila tudi ime โ€œPoreลกkaโ€ (Parenzana), do Trsta, kjer je bila njena konฤna postaja Sv. Andrej, ki se pod Italijo preimenuje v Marsovsko polje (Campo Marzio). Ozkotirna โ€œPoreลกkaโ€ je bila odprta v dveh etapah: 1. aprila 1902 je s slavnostno voลพnjo za povabljene zapeljal vlak iz Buj proti Trstu, 15. decembra 1902 pa je bil dokonฤan ลกe del od Buj do Poreฤa.

Nameravali so zgraditi ลกe progo Poreฤ โ€“ Kanfanar, pa je zaradi prve svetovne vojne zaฤeto delo propadlo. Ravno tako niso uspeli pravoฤasno zgraditi dela od Savudrije do Umaga. Piran pa so povezali z ลพeleznico leta 1909 in sicer najprej s t.i. elektromobilom, leta 1912 pa je stekel elektriฤni tramvaj. Najprej je bila zgrajena cesta, na katero so poloลพili 760 milimetrske tire (notranja razdalja med traฤnicama). Projekt je obsegal izgradnjo postaj, skladiลกฤ, ลพelezniลกkih mostov na viaduktih, tunele, postaje za preskrbovanje z vodo in dvojne tire na postajah. Zaฤetna postaja je bila Buje, s spremljajoฤo ลพelezniลกko kurilnico za tovorne vagone, z merilnimi napravami in s cisternami. Skupna dolลพina devetih tunelov, ki obstajajo ลกe danes, je bila 1530 metrov (dva sta v slovenski Istri โ€“ pri Izoli in med Strunjanom in Portoroลพem). Mostiฤkov preko vodnih tokov je bilo enajst โ€“ ฤez Osp, Riลพano, Dragonjo in Mirno, viaduktov pa ลกest. Na slovenskem delu trase je bilo zgrajenih pet postaj โ€“ kamnite stavbe (Dekani, Koper, Izola, Lucija in Seฤovlje), dve postajaliลกฤi โ€“ straลพarski hiลกici s streho za ฤakajoฤe potnike (Semedela in Sv. Jernej) ter dve postajaliลกฤi samo s streho in klopmi (ล kofije in Strunjan). Dve leti kasneje pa je bilo odprto predvsem za turiste in goste zdraviliลกฤa ลกe postajaliลกฤe v Portoroลพu, ki je domovalo v zasebni vili.

Potovanje iz Poreฤa v Trst je trajalo 6 do 7 ur. Najprej so prevaลพale potnike in tovor avstrijske lokomotive tipa โ€œUโ€, pod Italijo pa so jih zamenjale lokomotive tipa โ€œPโ€, zgrajene v Reggio Emilii v letih 1920 in 1922. Povpreฤna hitrost je bila 25 km na uro, nekateri kaฤasti ovinki pa so jo zmanjลกevali tudi na 10. Zato je bilo tudi precej posmehovanja na raฤun njene hitrosti in zgodbic o tem, kaj vse lahko poฤnejo potniki med voลพnjo. โ€œPoreลกkaโ€ je precej olajลกala ลพivljenje istrskim kmetom, ki so nosili prodajat svoje pridelke v Trst. ฤŒeprav majhna, je ลพeleznica prinesla Istranom napredek in ublaลพila podedovano zaostalost. Vlak, ki je na pot odhajal ob treh zjutraj, je zalagal trลพaลกko trลพnico s sadjem, z zelenjavo, mlekom in s sirom. Bila je pomembna tudi za olajลกanje prometa prehrambenih proizvodov domaฤe ribje in druge predelovalne industrije, piranske kemiฤne industrije in kamna iz kamnolomov v Groลพnjanu, Momjanu in drugod. Med prvo svetovno vojno je โ€œPoreลกkaโ€ sluลพila prevozu vojske, deloma pa tudi za dovoz ลพiveลพa v Istro in tako reลกevala ljudi pred najhujลกo lakoto.

V ฤasu Kraljevine Italije so poleg tipa lokomotive zamenjali tudi osebje iz avstrijskih ฤasov z osebjem, ki je prihajalo iz drugih italijanskih pokrajin, zlasti s Sicilije in Sardinije. 31. marca 1910 se je na progi zgodila najveฤja nesreฤa, ko je v Miljah sunek burje, moฤan okrog 125 kilometrov na uro, prevrnil vagone. Iz razbitin so potegnili tri mrtve in 15 ranjenih potnikov. Bilo je ลกe nekaj manjลกih nesreฤ, ki pa so se zgodile zaradi ฤloveลกkega faktorja. Leta 1935 je priลกel ukaz iz Rima, naj se slavna ลพeleznica ukine. Bilanca je namreฤ kazala velike izgube, razvijal pa se je avtobusni promet. Tako so ลพeleznico poruลกili, zasebniki so odnesli material, traฤnice pa so leta 1940 poslali iz Poreฤa in Kopra po morju v Afriko, vendar so konฤale na dnu Sredozemskega morja. Vozni park je bil raztresen ali uniฤen. Eno od poreลกkih lokomotiv so odpeljali na Sicilijo. Med drugo svetovno vojno je sluลพila italijanski vojski v Bosni, nato Nemcem in partizanom in konฤno je odลกla v Uลพice, kjer je bila v sluลพbi ลกe dolgo let, nato pa upokojena priลกla v ljubljanski ลพelezniฤarski muzej.

Tako so postaje prenehale z delom, veฤina od teh je bila preurejenih v stanovanja, delavnice ali skladiลกฤa. ล e danes lahko obฤudujemo ta liฤna poslopja, le v Luciji ga ni veฤ, ker so ga leta 1995 podrli z obljubo, da ga bodo postavili drugje. Hiลกka โ€“ ฤakalnica v Semedeli, ki je stala blizu cerkvice, je bila poruลกena proti koncu druge svetovne vojne, v Sv. Jerneju pa predelana v novo konstrukcijo. Tudi tuneli so spremenili svojo funkcijo โ€“ v njih so ponekod mnogo kasneje gojili tudi gobe. Tunel med Strunjanom in Portoroลพem pa je danes zanimiva sprehajalna pot.
Podrobno predstavitev Parenzane dobite na naslovuย http://www.rex-mk.si

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Vedno sveลพe

Sorodna vsebina

Ne prezrite