Vlak je po njej zadnjiฤ peljal vlak 31 avgusta 1935.
Ohranjen je ลกe nasip med ลฝusterno in Izolo, kjer so tekli njeni tiri โ sedaj je to sprehajalna oziroma kolesarska pot; kamnite ploลกฤe pod nasipom, ki so ลกe danes v rabi kot naravna in brezplaฤna plaลพa, pa so bile tja naneลกene kot obramba pred moฤno plimo. Delovala je 33 let, 18 let pod avstrijskimi, 15 let pod italijanskimi ลพeleznicami. Podrobneje je ลพeleznico obdelal v podlistku v Primorskih novicah leta 1990ย Romano Farina,ย Giulio Roselliย pa je o njej napisal kar dve knjigi. Podatke smo povzeli po njunih delih.
Ta 123 km dolga ลพeleznica je povezovala kraje od Poreฤa, po katerem je dobila tudi ime โPoreลกkaโ (Parenzana), do Trsta, kjer je bila njena konฤna postaja Sv. Andrej, ki se pod Italijo preimenuje v Marsovsko polje (Campo Marzio). Ozkotirna โPoreลกkaโ je bila odprta v dveh etapah: 1. aprila 1902 je s slavnostno voลพnjo za povabljene zapeljal vlak iz Buj proti Trstu, 15. decembra 1902 pa je bil dokonฤan ลกe del od Buj do Poreฤa.
Nameravali so zgraditi ลกe progo Poreฤ โ Kanfanar, pa je zaradi prve svetovne vojne zaฤeto delo propadlo. Ravno tako niso uspeli pravoฤasno zgraditi dela od Savudrije do Umaga. Piran pa so povezali z ลพeleznico leta 1909 in sicer najprej s t.i. elektromobilom, leta 1912 pa je stekel elektriฤni tramvaj. Najprej je bila zgrajena cesta, na katero so poloลพili 760 milimetrske tire (notranja razdalja med traฤnicama). Projekt je obsegal izgradnjo postaj, skladiลกฤ, ลพelezniลกkih mostov na viaduktih, tunele, postaje za preskrbovanje z vodo in dvojne tire na postajah. Zaฤetna postaja je bila Buje, s spremljajoฤo ลพelezniลกko kurilnico za tovorne vagone, z merilnimi napravami in s cisternami. Skupna dolลพina devetih tunelov, ki obstajajo ลกe danes, je bila 1530 metrov (dva sta v slovenski Istri โ pri Izoli in med Strunjanom in Portoroลพem). Mostiฤkov preko vodnih tokov je bilo enajst โ ฤez Osp, Riลพano, Dragonjo in Mirno, viaduktov pa ลกest. Na slovenskem delu trase je bilo zgrajenih pet postaj โ kamnite stavbe (Dekani, Koper, Izola, Lucija in Seฤovlje), dve postajaliลกฤi โ straลพarski hiลกici s streho za ฤakajoฤe potnike (Semedela in Sv. Jernej) ter dve postajaliลกฤi samo s streho in klopmi (ล kofije in Strunjan). Dve leti kasneje pa je bilo odprto predvsem za turiste in goste zdraviliลกฤa ลกe postajaliลกฤe v Portoroลพu, ki je domovalo v zasebni vili.
Potovanje iz Poreฤa v Trst je trajalo 6 do 7 ur. Najprej so prevaลพale potnike in tovor avstrijske lokomotive tipa โUโ, pod Italijo pa so jih zamenjale lokomotive tipa โPโ, zgrajene v Reggio Emilii v letih 1920 in 1922. Povpreฤna hitrost je bila 25 km na uro, nekateri kaฤasti ovinki pa so jo zmanjลกevali tudi na 10. Zato je bilo tudi precej posmehovanja na raฤun njene hitrosti in zgodbic o tem, kaj vse lahko poฤnejo potniki med voลพnjo. โPoreลกkaโ je precej olajลกala ลพivljenje istrskim kmetom, ki so nosili prodajat svoje pridelke v Trst. ฤeprav majhna, je ลพeleznica prinesla Istranom napredek in ublaลพila podedovano zaostalost. Vlak, ki je na pot odhajal ob treh zjutraj, je zalagal trลพaลกko trลพnico s sadjem, z zelenjavo, mlekom in s sirom. Bila je pomembna tudi za olajลกanje prometa prehrambenih proizvodov domaฤe ribje in druge predelovalne industrije, piranske kemiฤne industrije in kamna iz kamnolomov v Groลพnjanu, Momjanu in drugod. Med prvo svetovno vojno je โPoreลกkaโ sluลพila prevozu vojske, deloma pa tudi za dovoz ลพiveลพa v Istro in tako reลกevala ljudi pred najhujลกo lakoto.
V ฤasu Kraljevine Italije so poleg tipa lokomotive zamenjali tudi osebje iz avstrijskih ฤasov z osebjem, ki je prihajalo iz drugih italijanskih pokrajin, zlasti s Sicilije in Sardinije. 31. marca 1910 se je na progi zgodila najveฤja nesreฤa, ko je v Miljah sunek burje, moฤan okrog 125 kilometrov na uro, prevrnil vagone. Iz razbitin so potegnili tri mrtve in 15 ranjenih potnikov. Bilo je ลกe nekaj manjลกih nesreฤ, ki pa so se zgodile zaradi ฤloveลกkega faktorja. Leta 1935 je priลกel ukaz iz Rima, naj se slavna ลพeleznica ukine. Bilanca je namreฤ kazala velike izgube, razvijal pa se je avtobusni promet. Tako so ลพeleznico poruลกili, zasebniki so odnesli material, traฤnice pa so leta 1940 poslali iz Poreฤa in Kopra po morju v Afriko, vendar so konฤale na dnu Sredozemskega morja. Vozni park je bil raztresen ali uniฤen. Eno od poreลกkih lokomotiv so odpeljali na Sicilijo. Med drugo svetovno vojno je sluลพila italijanski vojski v Bosni, nato Nemcem in partizanom in konฤno je odลกla v Uลพice, kjer je bila v sluลพbi ลกe dolgo let, nato pa upokojena priลกla v ljubljanski ลพelezniฤarski muzej.
Tako so postaje prenehale z delom, veฤina od teh je bila preurejenih v stanovanja, delavnice ali skladiลกฤa. ล e danes lahko obฤudujemo ta liฤna poslopja, le v Luciji ga ni veฤ, ker so ga leta 1995 podrli z obljubo, da ga bodo postavili drugje. Hiลกka โ ฤakalnica v Semedeli, ki je stala blizu cerkvice, je bila poruลกena proti koncu druge svetovne vojne, v Sv. Jerneju pa predelana v novo konstrukcijo. Tudi tuneli so spremenili svojo funkcijo โ v njih so ponekod mnogo kasneje gojili tudi gobe. Tunel med Strunjanom in Portoroลพem pa je danes zanimiva sprehajalna pot.
Podrobno predstavitev Parenzane dobite na naslovuย http://www.rex-mk.si