Kaj je v logoterapiji “Odmik od sebe”?

Znam svetuje

Moฤ logoterapije ni toliko v izpiljenem in bogatem naboru metod, kot je v odliฤnih smernicah za umetnost improviziranja. To omogoฤi terapevtu, da se naravna na edinstveno posebnost vsakega klienta v njegovi enkratni ลพivljenjski situaciji in stiski. Logoterapija ne preiskuje le vzrokov duลกevnih motenj, ampak se, kolikor je le mogoฤe, ukvarja z njimi in zatorej ni toliko ยปrazkrivajoฤaยซ, ampak bolj ยปodkrivajoฤaยซ psihoterapija. Prizadeva si odkriti zdrave in nepoลกkodovane sile v ฤloveku, ki se nagibajo k logosu. Eden od teh virov je ฤloveลกka zmoลพnost odmika od sebe, za njeno krepitev pa se uporablja metoda nasprotne namere. Drugi od teh virov je je ฤloveลกka zmoลพnost za preseganje samega sebe, za njeno krepitev pa je primerna metoda namerne nepozornosti (Lukas 2014, 354).

Odmik od sebe je posebna ฤloveลกka zmoลพnost, da se odtrgamo od zazrtosti v lastni jaz, se odmaknemo od sebe oz. na nek naฤin gremo iz sebe in iz oddaljenosti zavzamemo staliลกฤe sami do sebe. Tega je zmoลพen samo ฤlovek. V logoterapiji se ta metoda oz. duhovna zmoลพnost uporablja za zdravljenje, saj omogoฤa osebi, da se odmakne od svojih simptomov in se jih na ta naฤin loteva drugaฤe in bolje. Samo tisti, ki se s svojimi simptomi istoveti, jim je prepuลกฤen (Lukas 2014, 124).

Frankl je sposobnost odmika od sebe tako definiral: โ€œSposobnost odmakniti se od sebe, celo v najslabลกih razmerah, je edinstvena ฤloveลกka zmoลพnostโ€ (Frankl 1988, 17). To je torej sposobnost, da se odmaknemo od sebe in pogledamo nase โ€˜od zunajโ€™. Pri samodistanciranju noetiฤni โ€˜jazโ€™ odstopi od psihofiziฤnega โ€˜jazaโ€™. Do fiziฤne bolezni in ฤustvenih stanj (npr. strahu, jezi itd.) lahko zavzamemo staliลกฤe v svoji noetiฤni dimenziji. Imamo, kot pravi Frankl, โ€˜kljubovalno moฤ ฤloveลกkega duhaโ€™, vitalni vir vaลกe notranje lekarne (Fabry 1988, 6). Odliฤna Franklova izjava to povzame: โ€œMan muss sich von sich selbst nicht alles gefallen lassenโ€ (nemลกko), kar bi jaz prevedla nekako takole: โ€œNi ti treba prenaลกati vsega, s ฤimer se sooฤaลก.โ€ (Frankl 1988 citirano v Indinger 2010, 36). Klienta torej povabimo naj skoฤi naprej โ€“ preko svojih trenutnih teลพav, pomanjkljivosti itd. โ€“ in raziskuje, kaj je tam in kaj si resniฤno ลพeli.

Frankl (1967) postavlja neposredno razmerje med pomeni oz. vrednotami, po katerih se ฤlovek odloฤi ลพiveti, in moลพnostjo smiselnega ลพivljenja. Pomenljivosti ne doseลพemo s samoaktualizacijo ali samouresniฤitvijo, ampak pustimo, da se zgodi, s tem, ko vztrajamo pri preseganju samega sebe. Preseganje samega sebe pomeni ลพivo predanost smislom, katerih pomen je usmerjen stran od sebe in temelji na zavestnosti in odgovornosti. Gre za naฤin ฤloveลกkega bivanja, ki je odprt do realnosti, kakrลกna je, avtentiฤno si prizadeva tam uresniฤiti smisel in ga oblikuje eksistencialnost ali ลพivljenjski imperativ, da se razreลกi โ€œnapetostโ€ med tistim, kar si in kar bi moral biti, da bi uresniฤil svoj lastni najgloblji pomen. Preseganje samega sebe ustreza odmiku od sebe. Pomeni odmik od stremljenja k samouresniฤitvi in prehod k avtentiฤnemu iskanju in izpolnjevanju smisla v svetu.

Samozavedanje, odmik od sebe in preseganje samega sebe

Samozavedanje je najpomembnejลกi znak ฤloveลกke duhovnosti. Predstavlja temelj vseh drugih ฤloveลกkih duhovnih sposobnosti in je njihov nujni pogoj. Prek samozavedanja lahko posameznik opazuje svoj obstoj kot individuum ter v odnosu do drugih in sveta (Purjo 2014, 32).

Odmik od sebe je ฤloveลกka kvaliteta, ki nam omogoฤa, da se odmaknemo od svoje psihofiziฤne dimenzije in pogledamo nase od zunaj, se ji po potrebi tudi upremo. Z drugimi besedami: odmik od sebe pomeni refleksijo, evalvacijo in razลกirjanje lastnih horizontov smisla in namena. Odmik od sebe ali samo-distanciranje je proces, s katerim se lahko distanciramo od svojih okoliลกฤin in psihofiziฤne dimenzije. Ta sposobnost samo-distanciranja se kaลพe skozi kljubovalno moฤ ฤloveลกkega duha (Purjo 2016, 178โ€“202).

Samozavedanje in odmik od sebe sta pravzaprav sposobnosti, ki ju narcisoidna oseba potrebuje za svoj razvoj. Le s kljubovalno moฤjo ฤloveลกkega duha lahko narcisoidni vodje premagajo zlonamerno vedenje in ฤustvene simptome, kot sta besa in preobฤutljivost.

Tretja pomembna ฤloveลกka duhovna sposobnost je preseganje samega sebe, kar pomeni, da se usmerjamo navzven, k drugim ljudem ali pomembnim ciljem. Viktor Frankl je dejal: โ€œล ele ko se ฤlovek odmakne od sebe v smislu opuลกฤanja egocentriฤnega interesa in pozornosti, doseลพe avtentiฤni naฤin bivanjaโ€ (Frankl 1967, 46). Elisabeth Lukas izraลพa zaskrbljenost, da je to v naลกem ฤasu morda preveฤ: โ€œPreseganje samega sebe je v neposrednem nasprotju z najteลพjo obliko psiholoลกke bolezni, egocentriฤnostjo. Osebe, ki mislijo samo na svoje dobro poฤutje, bodo vedno odkrivale motnje in simptome, nihฤe jih ne bo mogel popolnoma pozdraviti. Prava ฤloveลกka sreฤa leลพi v sposobnosti, da pozabimo nase. To resnico je teลพko prenesti na sodobne moลกke in ลพenske, ki so nagnjeni k sebiฤnostiโ€ (Lukas 1986, 102).

Logoterapija temelji na ideji, da smisel prinaลกa izboljลกanje eksistencialne tesnobe, ki je vzrok veฤine nevroz (Frankl 1979). Predpostavka je, da bodo klienti preko odkrivanjem smisla opremljeni s prisotnostjo duha, da premagajo vsako teลพavo, ki jim jo ลพivljenje postavi na pot (Frankl 1979). Logoterapija uporablja tehnike, kot je paradoksalna intencija, kjer se klient nauฤi ลพeleti prav tisto, ฤesar se najbolj boji, pod predpostavko, da ko se nekdo osredotoฤi na strah, se zaฤne pojavljati tesnoba v zvezi s to specifiฤno fobijo (Frankl 1979). S tem, ko si zaลพeliลก, ฤesar se bojiลก, odpraviลก priฤakovalno tesnobo, povezano s strahovanim dogodkom ali dejanjem (Frankl 1979). Druga logoterapevtska tehnika, imenovana derefleksija, deluje na podlagi predpostavke, da imajo ljudje sposobnost preseganja in odmika od sebe (Frankl 1979). Hiperrefleksija se pojavi, ko posameznik nenehno razmiลกlja o svoji trenutni situaciji in postane vase zagledan (Frankl 1979). Derefleksija pomaga klientu, da se manj osredotoฤa nase in bolj na druge ljudi ali na svoje cilje in potencialne moลพnosti za smisel (Frankl 1979). To je pomembno, ker klienta utrdi v tukaj in zdaj, namesto da se posveฤa preteklim dogodkom (Frankl 1979). Derefleksija se je uฤinkovito uporabljala v skupinskem in individualnem svetovalnem okolju, kjer se ฤlane odvraฤa od osredotoฤanja na vlogo ลพrtve, temveฤ se jih spodbuja, da o svojih travmatiฤnih izkuลกnjah razpravljajo v smislu, kako te spodbujajo smiselne in dosegljive cilje (Reichenberg in Seligman 2010).

Paradoksalna intencija izkoriลกฤa edinstveno ฤloveลกke sposobnosti preseganja samega sebe in odmika od sebe (Frankl 1970). Pri soฤasnem pojavu zlorabe substanc in posttravmatske stresne motnje (PTSP) povezane z vojsko se pogosto uporablja, da se stranke izognejo razmiลกljanju ali sooฤanju z eksistencialno praznino, ki jim jo povzroฤijo travme (Somov 2007). Zloraba substanc vodi k malo ali niฤ zdravega napredka pri okrevanju po PTSP, lahko pa jo celo poslabลกa (Kennedy 2009). Ko stranke spodbudijo, da si ลพelijo ravno tisto, ฤesar se boji, se priฤakovalna tesnoba zmanjลกa in napredek pri okrevanju se lahko zaฤne. Seveda je treba stranko spodbuditi k takลกni โ€œparadoksalni ลพeljiโ€ (Frankl 1970) na ฤim bolj humoren naฤin. Po Franklu je humor ลกe ena edinstvena ฤloveลกka sposobnost, ki nam omogoฤa, da se oddaljimo in preseลพemo svoje trpljenje. Vrsto izogibanja trpljenju, ki smo jo omenili zgoraj, Frankl (1970) pozna kot beg pred strahom, ki se lahko kaลพe kot boj za uลพitek ali boj proti obsedenostim in prisilam. Zdi se oฤitno, da je zlorabo substanc, glede na to, kako omogoฤa zaฤasno, kratkoroฤno izogibanje boleฤini in trpljenju, mogoฤe razumeti kot boj za uลพitek, ki ga je mogoฤe obrniti s pomoฤjo uฤinkovite uporabe paradoksalne intencije (Frankl 1970).

Frankl (1970, 128) trdi, da โ€œidentiteta ne izhaja iz osredotoฤanja nase, temveฤ iz predanosti nekemu cilju, iz najdenja samega sebe skozi izpolnjevanje svojega specifiฤnega poslanstva.โ€ Tako kot paradoksalna intencija izkoriลกฤa edinstveno ฤloveลกke sposobnosti preseganja samega sebe in odmika od sebe, lahko tudi derefleksija te lastnosti uporabi s humorjem in zunanjimi, osebno pomembnimi dejavnostmi (Frankl, 1970). Derefleksija se lahko pojavi kot rezultat dela za doseganje ciljev v sluลพbi, prostem ฤasu ali pri sluลพenju drugim (Frankl 1970). Po Buckenmeyer, Didelot in Hollingsworth (2012) lahko veterani, ki se ukvarjajo z logoterapijo za okrevanje po zloraabi substanc, doseลพejo derefleksijo s tem, da postanejo vzorniki drugim, ki si prizadevajo opustiti odvisnost. Zdi se paradoksalno, da samo-opazovanje, ki bi oฤitno vodilo do globljega samo-spoznanja, v resnici ovira okrevanje; vendar z vidika logoterapije, ko samo-opazovanje preseลพe doloฤeno mejo, lahko pozornost odvrne stran od moลพnosti za smisel. Po Weisskopf-Joelson (1968) ameriลกki ลกtudenti vrednotijo samorazlago viลกje od samouresniฤitve, kar podpira potrebo po tehnikah, kot je derefleksija.

Odmik od sebe razumem kot tehniko, ki jo logoterapevti uporabljamo za pomoฤ klientom pri preusmeritvi pozornosti z lastnih teลพav in omejitev na ลกirลกe vidike ลพivljenja, kot so smisel, vrednote in cilji. Vkljuฤuje spodbujanje k opazovanju situacije iz perspektive tretje osebe, razmisleku o tem, kako bi se na situacijo odzval nekdo drug, ali pa o tem, kakลกen bi bil pogled na situacijo v prihodnosti. Namen odmika od sebe je torej razลกiriti klientovo perspektivo, spodbuditi ustvarjalnost in odkriti nove naฤine sooฤanja s teลพavami.

Lahko bi povzeli tudi, da je odmik od sebe tehnika, ki se uporablja za spodbujanje samopreseganja. Samopreseganje pa je osrednji koncept logoterapije, ki opisuje ฤlovekovo sposobnost, da se dvigne nad svoje omejitve in teลพi k smislu. Odmik od sebe se uporablja tudi za dosego derefleksije. Derefleksija pa je filozofski koncept, ki opisuje usmerjanje pozornosti navzven. V logoterapiji sta oba koncepta pomembna za pomoฤ klientom pri preusmeritvi pozornosti z lastnih teลพav na ลกirลกe vidike ลพivljenja, s ฤimer se laลพje sooฤajo s izzivi in najdejo smisel v svojem ลพivljenju.

Torej: namesto da bi se preprosto osredotoฤala na vzroke teลพav, logoterapija pomaga posameznikom razviti moฤ duha in se osredotoฤiti na tisto, kar je v ลพivljenju pomembno. To doseลพe z uporabo razliฤnih tehnik, kot sta paradoksalna intencija in derefleksija, ki spodbujajo odmik od sebe in preseganje lastnih omejitev.

Viri

  • Buckenmeyer, Janet A., Didelot, Mary J., in Hollingsworth, Lisa. 2012. Internet addiction: a logotherapeutic approach. Journal of Addictions and Offenders Counseling 33: 18โ€“33.
  • Fabry, Joseph. 1988. Guideposts to Meaning. Discovering what really matters. Oakland, CA: New Harbinger Publications.
  • Frankl, Viktor E. 1967. Psychotherapy and existentialism Selected papers on logotherapy. New York, NY: Simon and Schuster.
  • Frankl, Viktor E. 1970. The will to meaning. New York, NY: Meridian.
  • Frankl, Viktor E. 1979. The unheard cry for meaning. New York, NY: Touchstone.
  • Frankl, Viktor E. 1988. The Will to Meaning. Foundations and Applications of Logotherapy. New York, NY: Penguin Books.
  • Indinger, Sabine. 2010. ยปMeaning is What is Meant โ€“ Viktor Franklโ€™s logotherapy.ยซ InterAction 2 (1): 27โ€“47.
  • Kennedy, Kelly. (2009). ยปLinks between PTSD, substance abuse explored.ยซ Military connection.ย http://www.armytimes.com/news/2009/01/military_substanceabuse. Dostopno 22. julija 2024
  • Lukas, Elisabeth. 1986. Meaningful Living: Logotherapeutic Guide to Health. New York, NY: Grove Press.
  • Lukas, Elisabeth. 2014. Osnove logoterapije. 4. izd. Celje: Celjska Mohorjeva druลพba.
  • Purjo, Timo. 2014. Arvot ovat ihmisen toiminnan perusta. Tampere: Tampere University Press.
  • Purjo, Timo. 2016. Mielekรคs, merkityksellinen ja tarkoituksellinen elรคmรค. Helsinki: BoD.
  • Reichenberg, Lourie in Seligman, Linda. 2010. Theories of counseling and psychotherapy: Systems, strategies, and skills. 3rd ed. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
  • Smith, Aaron James. 2013. ยปLogotherapy to Treat Substance Abuse as a Result of Military-Related PTSD.ยซ Journal of Military and Government Counseling 1 (1): 61โ€“74.
  • Somov, Pavel G. 2007. ยปMeaning of life group- a group application of logotherapy for substance use treatment.ยซ Journal for Specialists in Group Work 32 (4): 316โ€“345.
  • Weisskopf-Joelson, Edith. 1968. ยปThe present crisis in psychotherapy.ยซ The Journal of Psychology 69: 107โ€“115.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Vedno sveลพe

Sorodna vsebina

Ne prezrite