Moฤ logoterapije ni toliko v izpiljenem in bogatem naboru metod, kot je v odliฤnih smernicah za umetnost improviziranja. To omogoฤi terapevtu, da se naravna na edinstveno posebnost vsakega klienta v njegovi enkratni ลพivljenjski situaciji in stiski. Logoterapija ne preiskuje le vzrokov duลกevnih motenj, ampak se, kolikor je le mogoฤe, ukvarja z njimi in zatorej ni toliko ยปrazkrivajoฤaยซ, ampak bolj ยปodkrivajoฤaยซ psihoterapija. Prizadeva si odkriti zdrave in nepoลกkodovane sile v ฤloveku, ki se nagibajo k logosu. Eden od teh virov je ฤloveลกka zmoลพnost odmika od sebe, za njeno krepitev pa se uporablja metoda nasprotne namere. Drugi od teh virov je je ฤloveลกka zmoลพnost za preseganje samega sebe, za njeno krepitev pa je primerna metoda namerne nepozornosti (Lukas 2014, 354).
Odmik od sebe je posebna ฤloveลกka zmoลพnost, da se odtrgamo od zazrtosti v lastni jaz, se odmaknemo od sebe oz. na nek naฤin gremo iz sebe in iz oddaljenosti zavzamemo staliลกฤe sami do sebe. Tega je zmoลพen samo ฤlovek. V logoterapiji se ta metoda oz. duhovna zmoลพnost uporablja za zdravljenje, saj omogoฤa osebi, da se odmakne od svojih simptomov in se jih na ta naฤin loteva drugaฤe in bolje. Samo tisti, ki se s svojimi simptomi istoveti, jim je prepuลกฤen (Lukas 2014, 124).
Frankl je sposobnost odmika od sebe tako definiral: โSposobnost odmakniti se od sebe, celo v najslabลกih razmerah, je edinstvena ฤloveลกka zmoลพnostโ (Frankl 1988, 17). To je torej sposobnost, da se odmaknemo od sebe in pogledamo nase โod zunajโ. Pri samodistanciranju noetiฤni โjazโ odstopi od psihofiziฤnega โjazaโ. Do fiziฤne bolezni in ฤustvenih stanj (npr. strahu, jezi itd.) lahko zavzamemo staliลกฤe v svoji noetiฤni dimenziji. Imamo, kot pravi Frankl, โkljubovalno moฤ ฤloveลกkega duhaโ, vitalni vir vaลกe notranje lekarne (Fabry 1988, 6). Odliฤna Franklova izjava to povzame: โMan muss sich von sich selbst nicht alles gefallen lassenโ (nemลกko), kar bi jaz prevedla nekako takole: โNi ti treba prenaลกati vsega, s ฤimer se sooฤaลก.โ (Frankl 1988 citirano v Indinger 2010, 36). Klienta torej povabimo naj skoฤi naprej โ preko svojih trenutnih teลพav, pomanjkljivosti itd. โ in raziskuje, kaj je tam in kaj si resniฤno ลพeli.
Frankl (1967) postavlja neposredno razmerje med pomeni oz. vrednotami, po katerih se ฤlovek odloฤi ลพiveti, in moลพnostjo smiselnega ลพivljenja. Pomenljivosti ne doseลพemo s samoaktualizacijo ali samouresniฤitvijo, ampak pustimo, da se zgodi, s tem, ko vztrajamo pri preseganju samega sebe. Preseganje samega sebe pomeni ลพivo predanost smislom, katerih pomen je usmerjen stran od sebe in temelji na zavestnosti in odgovornosti. Gre za naฤin ฤloveลกkega bivanja, ki je odprt do realnosti, kakrลกna je, avtentiฤno si prizadeva tam uresniฤiti smisel in ga oblikuje eksistencialnost ali ลพivljenjski imperativ, da se razreลกi โnapetostโ med tistim, kar si in kar bi moral biti, da bi uresniฤil svoj lastni najgloblji pomen. Preseganje samega sebe ustreza odmiku od sebe. Pomeni odmik od stremljenja k samouresniฤitvi in prehod k avtentiฤnemu iskanju in izpolnjevanju smisla v svetu.
Samozavedanje, odmik od sebe in preseganje samega sebe
Samozavedanje je najpomembnejลกi znak ฤloveลกke duhovnosti. Predstavlja temelj vseh drugih ฤloveลกkih duhovnih sposobnosti in je njihov nujni pogoj. Prek samozavedanja lahko posameznik opazuje svoj obstoj kot individuum ter v odnosu do drugih in sveta (Purjo 2014, 32).
Odmik od sebe je ฤloveลกka kvaliteta, ki nam omogoฤa, da se odmaknemo od svoje psihofiziฤne dimenzije in pogledamo nase od zunaj, se ji po potrebi tudi upremo. Z drugimi besedami: odmik od sebe pomeni refleksijo, evalvacijo in razลกirjanje lastnih horizontov smisla in namena. Odmik od sebe ali samo-distanciranje je proces, s katerim se lahko distanciramo od svojih okoliลกฤin in psihofiziฤne dimenzije. Ta sposobnost samo-distanciranja se kaลพe skozi kljubovalno moฤ ฤloveลกkega duha (Purjo 2016, 178โ202).
Samozavedanje in odmik od sebe sta pravzaprav sposobnosti, ki ju narcisoidna oseba potrebuje za svoj razvoj. Le s kljubovalno moฤjo ฤloveลกkega duha lahko narcisoidni vodje premagajo zlonamerno vedenje in ฤustvene simptome, kot sta besa in preobฤutljivost.
Tretja pomembna ฤloveลกka duhovna sposobnost je preseganje samega sebe, kar pomeni, da se usmerjamo navzven, k drugim ljudem ali pomembnim ciljem. Viktor Frankl je dejal: โล ele ko se ฤlovek odmakne od sebe v smislu opuลกฤanja egocentriฤnega interesa in pozornosti, doseลพe avtentiฤni naฤin bivanjaโ (Frankl 1967, 46). Elisabeth Lukas izraลพa zaskrbljenost, da je to v naลกem ฤasu morda preveฤ: โPreseganje samega sebe je v neposrednem nasprotju z najteลพjo obliko psiholoลกke bolezni, egocentriฤnostjo. Osebe, ki mislijo samo na svoje dobro poฤutje, bodo vedno odkrivale motnje in simptome, nihฤe jih ne bo mogel popolnoma pozdraviti. Prava ฤloveลกka sreฤa leลพi v sposobnosti, da pozabimo nase. To resnico je teลพko prenesti na sodobne moลกke in ลพenske, ki so nagnjeni k sebiฤnostiโ (Lukas 1986, 102).
Logoterapija temelji na ideji, da smisel prinaลกa izboljลกanje eksistencialne tesnobe, ki je vzrok veฤine nevroz (Frankl 1979). Predpostavka je, da bodo klienti preko odkrivanjem smisla opremljeni s prisotnostjo duha, da premagajo vsako teลพavo, ki jim jo ลพivljenje postavi na pot (Frankl 1979). Logoterapija uporablja tehnike, kot je paradoksalna intencija, kjer se klient nauฤi ลพeleti prav tisto, ฤesar se najbolj boji, pod predpostavko, da ko se nekdo osredotoฤi na strah, se zaฤne pojavljati tesnoba v zvezi s to specifiฤno fobijo (Frankl 1979). S tem, ko si zaลพeliลก, ฤesar se bojiลก, odpraviลก priฤakovalno tesnobo, povezano s strahovanim dogodkom ali dejanjem (Frankl 1979). Druga logoterapevtska tehnika, imenovana derefleksija, deluje na podlagi predpostavke, da imajo ljudje sposobnost preseganja in odmika od sebe (Frankl 1979). Hiperrefleksija se pojavi, ko posameznik nenehno razmiลกlja o svoji trenutni situaciji in postane vase zagledan (Frankl 1979). Derefleksija pomaga klientu, da se manj osredotoฤa nase in bolj na druge ljudi ali na svoje cilje in potencialne moลพnosti za smisel (Frankl 1979). To je pomembno, ker klienta utrdi v tukaj in zdaj, namesto da se posveฤa preteklim dogodkom (Frankl 1979). Derefleksija se je uฤinkovito uporabljala v skupinskem in individualnem svetovalnem okolju, kjer se ฤlane odvraฤa od osredotoฤanja na vlogo ลพrtve, temveฤ se jih spodbuja, da o svojih travmatiฤnih izkuลกnjah razpravljajo v smislu, kako te spodbujajo smiselne in dosegljive cilje (Reichenberg in Seligman 2010).
Paradoksalna intencija izkoriลกฤa edinstveno ฤloveลกke sposobnosti preseganja samega sebe in odmika od sebe (Frankl 1970). Pri soฤasnem pojavu zlorabe substanc in posttravmatske stresne motnje (PTSP) povezane z vojsko se pogosto uporablja, da se stranke izognejo razmiลกljanju ali sooฤanju z eksistencialno praznino, ki jim jo povzroฤijo travme (Somov 2007). Zloraba substanc vodi k malo ali niฤ zdravega napredka pri okrevanju po PTSP, lahko pa jo celo poslabลกa (Kennedy 2009). Ko stranke spodbudijo, da si ลพelijo ravno tisto, ฤesar se boji, se priฤakovalna tesnoba zmanjลกa in napredek pri okrevanju se lahko zaฤne. Seveda je treba stranko spodbuditi k takลกni โparadoksalni ลพeljiโ (Frankl 1970) na ฤim bolj humoren naฤin. Po Franklu je humor ลกe ena edinstvena ฤloveลกka sposobnost, ki nam omogoฤa, da se oddaljimo in preseลพemo svoje trpljenje. Vrsto izogibanja trpljenju, ki smo jo omenili zgoraj, Frankl (1970) pozna kot beg pred strahom, ki se lahko kaลพe kot boj za uลพitek ali boj proti obsedenostim in prisilam. Zdi se oฤitno, da je zlorabo substanc, glede na to, kako omogoฤa zaฤasno, kratkoroฤno izogibanje boleฤini in trpljenju, mogoฤe razumeti kot boj za uลพitek, ki ga je mogoฤe obrniti s pomoฤjo uฤinkovite uporabe paradoksalne intencije (Frankl 1970).
Frankl (1970, 128) trdi, da โidentiteta ne izhaja iz osredotoฤanja nase, temveฤ iz predanosti nekemu cilju, iz najdenja samega sebe skozi izpolnjevanje svojega specifiฤnega poslanstva.โ Tako kot paradoksalna intencija izkoriลกฤa edinstveno ฤloveลกke sposobnosti preseganja samega sebe in odmika od sebe, lahko tudi derefleksija te lastnosti uporabi s humorjem in zunanjimi, osebno pomembnimi dejavnostmi (Frankl, 1970). Derefleksija se lahko pojavi kot rezultat dela za doseganje ciljev v sluลพbi, prostem ฤasu ali pri sluลพenju drugim (Frankl 1970). Po Buckenmeyer, Didelot in Hollingsworth (2012) lahko veterani, ki se ukvarjajo z logoterapijo za okrevanje po zloraabi substanc, doseลพejo derefleksijo s tem, da postanejo vzorniki drugim, ki si prizadevajo opustiti odvisnost. Zdi se paradoksalno, da samo-opazovanje, ki bi oฤitno vodilo do globljega samo-spoznanja, v resnici ovira okrevanje; vendar z vidika logoterapije, ko samo-opazovanje preseลพe doloฤeno mejo, lahko pozornost odvrne stran od moลพnosti za smisel. Po Weisskopf-Joelson (1968) ameriลกki ลกtudenti vrednotijo samorazlago viลกje od samouresniฤitve, kar podpira potrebo po tehnikah, kot je derefleksija.
Odmik od sebe razumem kot tehniko, ki jo logoterapevti uporabljamo za pomoฤ klientom pri preusmeritvi pozornosti z lastnih teลพav in omejitev na ลกirลกe vidike ลพivljenja, kot so smisel, vrednote in cilji. Vkljuฤuje spodbujanje k opazovanju situacije iz perspektive tretje osebe, razmisleku o tem, kako bi se na situacijo odzval nekdo drug, ali pa o tem, kakลกen bi bil pogled na situacijo v prihodnosti. Namen odmika od sebe je torej razลกiriti klientovo perspektivo, spodbuditi ustvarjalnost in odkriti nove naฤine sooฤanja s teลพavami.
Lahko bi povzeli tudi, da je odmik od sebe tehnika, ki se uporablja za spodbujanje samopreseganja. Samopreseganje pa je osrednji koncept logoterapije, ki opisuje ฤlovekovo sposobnost, da se dvigne nad svoje omejitve in teลพi k smislu. Odmik od sebe se uporablja tudi za dosego derefleksije. Derefleksija pa je filozofski koncept, ki opisuje usmerjanje pozornosti navzven. V logoterapiji sta oba koncepta pomembna za pomoฤ klientom pri preusmeritvi pozornosti z lastnih teลพav na ลกirลกe vidike ลพivljenja, s ฤimer se laลพje sooฤajo s izzivi in najdejo smisel v svojem ลพivljenju.
Torej: namesto da bi se preprosto osredotoฤala na vzroke teลพav, logoterapija pomaga posameznikom razviti moฤ duha in se osredotoฤiti na tisto, kar je v ลพivljenju pomembno. To doseลพe z uporabo razliฤnih tehnik, kot sta paradoksalna intencija in derefleksija, ki spodbujajo odmik od sebe in preseganje lastnih omejitev.
Viri
- Buckenmeyer, Janet A., Didelot, Mary J., in Hollingsworth, Lisa. 2012. Internet addiction: a logotherapeutic approach. Journal of Addictions and Offenders Counseling 33: 18โ33.
- Fabry, Joseph. 1988. Guideposts to Meaning. Discovering what really matters. Oakland, CA: New Harbinger Publications.
- Frankl, Viktor E. 1967. Psychotherapy and existentialism Selected papers on logotherapy. New York, NY: Simon and Schuster.
- Frankl, Viktor E. 1970. The will to meaning. New York, NY: Meridian.
- Frankl, Viktor E. 1979. The unheard cry for meaning. New York, NY: Touchstone.
- Frankl, Viktor E. 1988. The Will to Meaning. Foundations and Applications of Logotherapy. New York, NY: Penguin Books.
- Indinger, Sabine. 2010. ยปMeaning is What is Meant โ Viktor Franklโs logotherapy.ยซ InterAction 2 (1): 27โ47.
- Kennedy, Kelly. (2009). ยปLinks between PTSD, substance abuse explored.ยซ Military connection.ย http://www.armytimes.com/news/2009/01/military_substanceabuse. Dostopno 22. julija 2024
- Lukas, Elisabeth. 1986. Meaningful Living: Logotherapeutic Guide to Health. New York, NY: Grove Press.
- Lukas, Elisabeth. 2014. Osnove logoterapije. 4. izd. Celje: Celjska Mohorjeva druลพba.
- Purjo, Timo. 2014. Arvot ovat ihmisen toiminnan perusta. Tampere: Tampere University Press.
- Purjo, Timo. 2016. Mielekรคs, merkityksellinen ja tarkoituksellinen elรคmรค. Helsinki: BoD.
- Reichenberg, Lourie in Seligman, Linda. 2010. Theories of counseling and psychotherapy: Systems, strategies, and skills. 3rd ed. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
- Smith, Aaron James. 2013. ยปLogotherapy to Treat Substance Abuse as a Result of Military-Related PTSD.ยซ Journal of Military and Government Counseling 1 (1): 61โ74.
- Somov, Pavel G. 2007. ยปMeaning of life group- a group application of logotherapy for substance use treatment.ยซ Journal for Specialists in Group Work 32 (4): 316โ345.
- Weisskopf-Joelson, Edith. 1968. ยปThe present crisis in psychotherapy.ยซ The Journal of Psychology 69: 107โ115.